אומנות ככלי לשינוי חברתי

אומנות ככלי לשינוי חברתי

ילדים יוצרים אומנות, לשינוי ולקידום שיח חברתי

תכנית המיועדת לילדים ומשפחות בסיכון המטופלים במועדוניות יד רחל.

יד רחל היא עמותה המובילה בפתוח והפעלת תכניות טיפוליות חינוכיות לילדים ומשפחות הנמצאות במצבי סיכון ומאפשרת להם להתמודד ביתר הצלחה עם אתגרי החיים. המועדוניות של יד-רחל מיועדות לטפל בילדים בגילאי 6-10, המאופיינים בבעיות התנהגות קשות, וחיים במשפחות במצוקה חברתית-כלכלית קשה. המועדונית מספקת סביבה בטוחה המאפשרת לילד ולמשפחה לגדול שלם עם עצמו, בריא ברוחו ובגופו, עם יכולת בחירה, עצמאי ותורם לחברה.

תוכנית "ילדים יוצרים אומנות לשינוי ולקידום שיח חברתי" הוקמה ומיושמת בשיתוף פעולה נרחב ופורה עם משפחת בנקי ובתמיכה נדיבה של קרן שוסטרמן.

שפת האמנות הינה שפה בלתי מילולית אוניברסלית, חוצה תרבויות, מעמדות, חברות ומחסומים חברתיים- כלכליים ומאפשרת הבעה בדרכים מגוונות. המציאות המורכבת בישראל מתבטאת בין היתר בהתמעטות ערוצי הידברות ישירים, החלשות תחושת השייכות, הדרה, חוויית ניכור, תוקפנות בין אישית והסלמה אזורית (אלימה). כל אלו מעלים את סף החרדה הכעס אצל מרביתנו ועל אחת וכמה בילדים ומשפחות הנמצאות במצבי סיכון. אנו מאמינים שבעזרת כלי זה נצליח לחולל שינוי במשפחות שלנו ולאפשר חיים מלאי סיפוק, בטוחים, ערכיים, סובלניים, ראויים, מוגנים וצודקים.

 

המשימה המרכזית:

הילדים ילמדו לקבל את עצמם עם הקשיים שלהם, ומשם ילמדו לצמוח, לבטא את רגשותיהם ללא תחושת איום, פחד או בושה, להקשיב ולראות, ולקבל את האחר.

בתוכנית משתתפים כ-100 ילדים מירושלים ומבת ים והוריהם.

במסגרת התכנית עברו הילדים פעילויות במוזיאון ישראל ומוזיאון בת ים, ועבדו עם כלבים במסגרת טיפול באמצעות בעלי חיים. הילדים נהנו גם מפעילויות הורים וילדים – נפגשו עם האומן חנוך פיבן והסופרת מיריק שניר. ההורים נהנו ממופע "שיר השירים" של התזמורת הישראלית החדשה.

התוכנית אפשרה הרחבת העבודה השפתית והעבודה על ידע-עולם לכל המשתתפים, על ידי הוספת שעות אורייניות לכל מועדונית. כמו כן אפשרה התכנית לתת יותר שעות טיפול, העשרה והעשרה שפתית, לילדים ולהורים במהלך השנה, תוך מתן דגש על מורכבות החיים בחברה הטרוגנית והשיח האלים הקיים בחברה וברחוב הישראלי.

בתכנית נעשתה התמקדות בפיתוח אישי וחברתי ופיתוח שפה ככלי תקשורתי עיקרי, מתוך אמונה שמיומנויות אלה יתנו לילדים כלים לשיח מיטיב יותר.

  1. לפי התור: תחום מיומנות זה כרוך ביכולת להשתתף במשחק תוך כדי שיתוף פעולה. היכולת להמתין לתור במשחק, היכולת להמתין לרשות הדיבור והיכולת לתרום בצורה נאותה לשיחות המתקיימות בקבוצה.
  2. שפת גוף: שפת הגוף כוללת הבעות פנים, מחוות, יציבת גוף וקירבה, והיכולת לזהות את הסימנים הללו אצל אחרים.
  3. מודעות לאחרים: מודעות לאחרים כרוכה בזיהוי הדומה והשונה שבין אנשים. כולל האינדיבידואליות, הצרכים והכוונות שלהם.
  4. ביטחון ועצמאות: ביטחון ועצמאות כוללים את יכולתו של הילד לנוע ולבצע מטלות פשוטות עם מינימום עזרה של מבוגרים.
  5. תחושות ורגשות: תחום המיומנויות הזה מתמקד בתפיסות של רגשות בסיסיים והשפה בה משתמשים כדי להביע אותם.
  6. הבנה: היכולת לגזור משמעות מהשפה המדוברת. היא כוללת אוצר-מילים, הוראות, שאלות, הסברים, סיפורים ושיחות.
  7. הקשבה ותשומת לב: היכולת להתמקד ולשים לב במהלך הפעילויות לשפה המדוברת תוך כדי שמירה על ריכוז מספיק.
  8. דיבור: יכולתו של הילד להביע את צרכיו ורעיונותיו בשפה מדוברת קוהרנטית, תוך שימת דגש על פיתוח דיבור בין ילדים לילדים.