סיפור אחר – סדרת פודקאסט

סידרת פודקאסטים לקידום הסובלנות המהווה חלק מהתכנית החינוכית 'שגרירים של סובלנות'.

סידרת פודקאסטים (סיפורי אודיו) על דמויות יוצאות דופן בהיסטוריה הישראלית והעולמית, שפעלו עבור האחר. הסדרה הופקה על ידי צוות 'קטעים בהיסטוריה' והיא נגישה לכל אחד באמצעות האינטרנט.

מוזמנים לקרוא עוד על התכנית החינוכית בדף התכנית, ולהאזין לפרקי הפודקאסט גם באתר 'כאן – תאגיד השידור הציבורי'.

סאלי בקר – המלאך ממוסטר

סאלי בקר צפתה בטלוויזיה וראתה תמונות קשות ממלחמת האזרחים ביוגוסלביה. כיהודייה חשה שעליה לעזור ליהודים שנקלעו למלחמה והיא נסעה ליוגוסלביה המתפרקת. משהגיעה גילתה כי ילדים רבים זקוקים לעזרתה ובעזרת אמבולנס ישן, הפכה לעובדת הסיוע היחידה שהותר לה להיכנס ולצאת מהעיר מוסטאר. עד מהרה היא זכתה לכינוי 'המלאך ממוסטר'.

זהו סיפורה המרגש.

בקרו באתר של סאלי ותוכלו גם אתם לעזור לאחרים. סאלי זקוקה לתרומות רבות בימים אלו בעת שהיא מחלצת ילדים פצועים מאזורי הקרבות והטרור של דאע"ש. – http://www.roadtopeace.org.uk/

האזנה מהנה!

הצנצנות של אירנה סנדלר

בשנת 1999 קראו ארבע בנות מקנזס, ארה"ב, כתבה על 'השינדלרים האחרים', לא יהודים שהצילו יהודים בתקופת השואה תוך סיכון חיים. בכתבה נכתב על אישה קטנה וצנומה שהצילה 2500 ילדים בתקופת השואה. הבנות האמינו כי מדובר בטעות והמספר אמור להיות 250. לא נראה להן הגיוני שאישה אחת הצילה כל כך הרבה ילדים. הבנות החלו לחקור את הסיפור מבלי לדעת, כי בזמן קצר הוא יהפוך לאגדה.

האזנה מהנה!

בחייהם ובמותם – הרב והרבנית אורנשטיין

הרב יצחק אביגדור אורנשטיין ואשתו מושְקֶה ליבֶּה היו ונשארו דמויות אגדיות בירושלים. האהבה שהרעיפו על כל באי ביתם, בעיקר בימי מלחמת העצמאות הקשים, בעת המצור על הרובע היהודי בירושלים, לא נשכחה גם שבעים שנים מאוחר יותר.

זהו סיפור על אהבה לבני אדם, לעיר, לארץ ולמדינה. סיפור על אנשים שאהבו אנשים וסופם הטרגי.

האזנה מהנה!

אלי אליעזרי מתקן העולמות

רוב הסיכויים הם שמעולם לא שמעתם את שמו. אלי אליעֶזְרִי היה איש צנוע שחי בצללים רוב ימי חייו, אך מעשיו היו בלתי רגילים.

בתחילת שנות התשעים הוא עזר להעלות את יהודי אתיופיה לארץ.

בעת המלחמה ביוגוסלביה, הוא הצליח להשיג הפסקת אש, כנגד כל הסיכויים, ובמהלכה עזר לפנות אלפים מתושבי סרייבו הנצורה, יהודים ולא יהודים.

הוא פעל בקוסובו, בדרום הבלקן ועזר לשקם קהילות רבות. לאחר הצונאמי בדרום מזרח אסיה עזר לילדים ותושבים רבים בתאילנד, מוסלמים בעיקר, להחזיר את חייהם למסלול.  הוא דאג להטיס פסיכולוגים, רופאים ומורים לתאילנד כדי להכשיר את המקומיים. הוא עזר לכפרים הרוסים להשתקם, דאג שילדים יתומים ילמדו מקצוע וליווה אותם במשך שנים ארוכות.

במהלך פעילותו, אלי אליעזרי בשירות ארגון הג'וינט, הציל אלפים ממוות ומרעב. זהו סיפור על אדם יהודי, ישראלי, שהפך למתקן העולמות.

זהו סיפורו של אלי אליעזרי.

לוחמת הצדק אמלין פנקהרסט

בראשית המאה ה-19 קמה קבוצת נשים בבריטניה שדרשה את הזכות להצביע בבחירות. הממשלה הבריטית ואזרחים רבים התנגדו לכך, מפני שראו זאת כפגיעה בסדר החברתי.

עד מהרה אימצו נשים רבות את הסיסמה "מעשים, לא דיבורים." הם החלו לערוך מצעדים, הפגנות סוערות ודרשו זכויות שוות לאילו של גברים. רבות מהמפגינות נעצרו ונשלחו לכלא, שם הוחזקו בתנאים מחרידים. חלקן פתחו בשביתות רעב ומצבן הבריאותי החל להתרופף. השלטונות האכילו אותן בכח בעזרת מכשירי פלדה שהוכנסו לפיהן ושמרו עליהם פתוחים בזמן שמזון היה מוחדר לגופן.

אחת מהנשים שהובילה את המאבק הייתה אמלין פנקהרסט, שהפכה למשאת חייה את הדרישה לאפשר לנשים להצביע בבחירות.

זהו סיפורה המופלא של אמלין ומאות אלפי הנשים, הסופרג'יסטיות, שיצאו לרחובות ודרשו שיוויון זכויות.

מציל היהודים מטוניסיה

בסוף שנת 1942, במהלך מלחמת העולם השנייה, כבשו הגרמנים את תוניסיה, בה התגוררו קרוב למאה אלף יהודים. לפתע, חייהם של יהודי תוניסיה היו בסכנה עצומה.

תוניסאי מוסלמי שראה את גודל הסכנה, לא יכול היה לשבת בצד, והחליט לעשות מעשה.

שמו היה חאלד עבד אל ווהאב.

זהו הפרק החמישי בסדרה 'סיפור אחר'. את האיור לפרק ציירה טל שטרנליב. טל היא אמנית צעירה תושבת נתניה שבחרה לצייר את יצירה לה קראה "הכניסיני תחת כנפיך" מתוך חיבור רגשי לסיפור ואהבה גדולה לאומנות וציור.

קחו את חליפות ההצלה שלנו

במהלך מלחמת העולם השנייה שירתו למעלה משנים עשר מיליון חיילים בצבא ארצות הברית, כחצי מיליון מהם יהודים.

בין החיילים הרבים שירתו גם רבנים וכמרים שנקראו כהני דת. רבים מהם שהו בחזית לצד הלוחמים ולעיתים נקלעו לסכנת חיים אמיתית. ארבעה כהני דת שכאלה, שלושה כמרים ורב יהודי אחד, הרב דיוויד גוד, הפליגו בשנת 1943 לאירופה, מבלי לדעת שעד מהרה יהפוך סיפורם ההירואי ליום זיכרון לאומי בארצות הברית, יום ארבעת כהני הדת.

זהו סיפורם.

אחי! אחותי!

סיפורן של משפחות קביליו והרדגה

במהלך מלחמת העולם השנייה פעלו יותר מעשרים ושישה אלף חסידי אומות העולם. היו אלה אנשים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים, במקרים רבים זרים גמורים.

חמישים שנה מאוחר יותר, במהלך מלחמות יוגוסלביה, נקלעה אחת מאותן משפחות לסכנה. צאצאי המשפחה שניצלה בשואה שמעו על מצוקתם ופעלו להצילם.

זהו סיפורם המופלא של משפחות קביליו והרדגה, יהודים ומוסלמים, אחים בלב ובנפש, מסרייבו ומירושלים.

זהו סיפורם.

מלון רואנדה

בשנות התשעים התרחש טבח עם ברואנדה. בפחות משישה חודשים טבחו אנשי שבט ההוטו בשבט הטוטסי והרגו בין חצי מליון לשמונה מאות אלף איש. באותם רגעים איומים התגלו מספר גיבורים עזי נפש. אחד מהם היה פול רוזסבגינה, מנהל מלון שסיכן את חייו פעם אחר פעם, כדי להציל רבים, ללא קשר למוצאם. זהו סיפורו.

"האמת העצובה של הטבע האנושי, היא שקשה לנו לחוש חמלה לאנשים [אחרים], קשה לדאוג למישהו שאיננו אתה או שאינו קרוב אליך. אם המדיה והקהילה הבינלאומית ימשיכו להסס אל מול איום מפלצתי זה כלפי האנושות, המילים 'לעולם לא עוד', ימשיכו להיות מילים חבוטות ואחד השקרים הגדולים ביותר של זמננו."  – פול רוזסבגינה

הנערה ששיחקה באש

מלאלאה יוספזאי נולדה בפקיסטן בסוף שנות התשעים. כשהייתה ילדה, כבש הטאליבן, ארגון איסלמיסטי קיצוני, את האיזור בו התגוררה. הטאליבן הורה על סגירת בתי הספר לבנות, מפני שעל פי תפיסת עולמם, נשים לא היו אמורות ללמוד.

מלאלאה החלה לצאת בפומבי כנגד הארגון והיה ברור שחייה בסכנה. באחד הימים עלו חמושים על האוטובוס בו נסעה ושאלו 'מי זאת מלאלאה?'. והם ירו.

הקסדות הלבנות

בפרק הזה נביא בפניכם סיפור על אנשים הנמצאים ממש מעבר לגבול. אנשים שחיים בעולם אחר לגמרי משלנו, עולם של מלחמה, מוות והמון אבק אפור.

זהו סיפורם.

אנשי הקסדות הלבנות עומלים שעות ארוכות כדי לחלץ את שתי המשפחות שהיו בבניין בעת ההפצצה. אחת הניצולות, בשעה שהיא מחולצת מבין ההריסות, זועקת: "איפה הבן שלי?" – התינוק שלה, בן עשרה ימים, נותר לכוד. חאלד וחבריו מביטים בה במבט מלא חמלה. אפסו הסיכויים למצוא מישהו בחיים. הם ימשיכו לפנות את הריסות הבניין ויחפשו אותו, ולו בכדי להביא אותו לקבורה.

העבודה נמשכת אל תוך הלילה. לפתע, מתוך עיי החורבות, בוקע קול. זה בכי. בכי של תינוק. כמה מהקירות קרסו כך שנוצר כוך קטן, ובו נמצא התינוק. צריך להיזהר שאף לא קיר אחד יקרוס. חאלד עומר מושך את התינוק החוצה בהתרגשות. כל חבריו מריעים "אללה אכבר" – אלוהים גדול. כשאמו של התינוק מקבלת אותו לידיה, כולם פורצים בבכי. חאלד עומר מרגיש על גג העולם את התינוק מכנים "תינוק הנס." נס שהוא שרד את ההפצצה הנוראית ההיא. שנה לאחר מכן, נהרג חאלד עומר בעודו מחלץ פצועים. הוא הגיע כחלק מצוות "הקסדות הלבנות" לבניין שהופצץ ואז הוטלה עליהם פצצה שנייה.

פעילותו של ארגון הקסדות הלבנות הרשימה רבים ברחבי העולם ובשנת 2016 היו הארגון ואנשיו מועמדים לקבל פרס נובל לשלום. מי אלה אותם משוגעים שנקראים "הקסדות הלבנות"?

מצרים – דוריה שאפיק

דוריה שאפיק רצתה שוויון זכויות לנשים במצרים. אז היא רצתה.
כשהבינה כי הנשים במצרים לא עומדות להשיג את מטרותיהן בדיבורים, היא החליטה לעשות מעשים.
דוריה הובילה את מאבק נשות מצרים לשוויון זכויות. היא הפגינה, שבתה רעב ולבסוף נכלאה לזמן ממושך.
חייה ובעיקר סופה הטרגי הפכו אותה לגיבורה בינלאומית והיא זכתה לאחרונה ל- "גוגל דודל" משלה. זהו סיפורה של לוחמת הצדק ושכנתינו, דוריה שאפיק.

מצילי 1929

את הפרק הזה כתבתי ומחקתי, כתבתי ומחקתי. היה קשה לכתוב פרק על נושא רגיש שכזה, שישודר גם בעברית וגם בערבית.
במהלך המחקר לפרק ראיינתי מספר אנשים שביקשו שלא אציין את שמם. כשניסיתי לשכנע אותם הם אמרו לי כי יש משפט בערבית – 'עדיף מאה אימהות בוכיות ולא אמא שלך'. לא יכולתי להתווכח.
הפרק הזה מספר על מצילים יהודים וערבים שעשו מעשים לא שגרתיים בשנת תרפ"ט – 1929. באותם ימים התגוררו יהודי וערבי חברון בשכנות טובה מזה מאות שנים. שניהם סירבו להאמין כי מעשים אלימים יתרחשו כנגד הקהילה היהודית בעיר. שניהם טעו.
בעת הטבח הנורא שהתרחש בעיר, פעלו עשרות משפחות ערביות והצילו מאות מתושבי העיר היהודים. חלקם הגנו בחירוף נפש על שכניהם, אותם ראו כמשפחה.

כח קלמנזון

מנחם קלמנזון מעותניאל ודני פוקס מבארי מספרים על החילוץ ההרואי של כח קלמנזון בשבעה באוקטובר.
מה הוביל שני אחים לרדת דרומה, על דעת עצמם, ולפנות אזרחים מבארי.
סיפור מרגש על גבורה וחיבור ישראלי.
לזכרו של אלחנן קלמנזון ז"ל וכל אנשי בארי שחלקם עדיין בשבי ומחכים להם בבית.
בתאריך 19.3.24 נודע כי מנחם ואיתיאל זכו בפרס ישראל, הפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל.

סיפורי גבורה מה- 7/10

נהג המיניבוס- יוסף אלזיאדנה

יוסף אלזיאדנה, בן ארבעים ושבע ואב לשבעה, מתגורר בפזורה הבדואית.
כבר שנים הוא מסיע צעירים מאזור הדרום לבית ספר, טיולים ומסיבות.
בשישה באוקטובר הסיע צעירים לפסטיבל נובה.
למחרת בשש וחצי בבוקר הטלפון שלו צלצל.
מתוך שינה הוא עונה ושומע – "יוסף תציל אותנו"

יוסף יוצא מהבית בריצה ונוסע אל לב התופת.הוא לא שועה לקריאות להסתובב ולחזור ונוסע לחפש את הצעירים שלו.

מה גרם לו לנסוע למסיבה, כיצד הצליח להימלט, הטלפונים שקיבל, השיחה המרגשת עם יעקב ועוד.

סיפורי גבורה מה- 7/10

הגננת מאופקים- טלי חדד

בחמישה באוקטובר 2023, טלי חדד מאופקים ביקרה במשתלה.
היא רצתה לקנות עציצים ולהקים גינת פרחים בחצר הקדמית של ביתה.
יומיים אחרי זה היא תמצא את עצמה בסיטואציה בלתי אפשרית,
מפנה את בנה הפצוע ופצועים רבים אחרים ברכבה הפרטי.
טלי חצתה שוב ושוב את אופקים, תחת אש.
והיה לה ברור שזה הדבר הנכון לעשות.
במעשיה הצילה רבים.
סיפור על אומץ לב, גבורה ומסר לאחדות.

סיפורי גבורה מה- 7/10

30/07/2016 פודקאסטים – החזון שלנו

החזון שלנו "אֵין בּוּר יְרֵא חֵטְא" אמר הלל הזקן, ואנחנו רוצים לעזור לצמצם את הבורות, האלימות והקיטוב בחברה הישראלית. לספר וללמד את ההיסטוריה, כדי שלא נצטרך לחיות אותה מחדש. להגיע לילדים, נוער ובוגרים ולהציג בפניהם דרך אחרת, דרך של אהבת אדם, של חמלה ושל סובלנות, ולהפוך את הרצח...

30/07/2016 הזמנה להקשבה

שלום לכן ולכם ותודה על ההאזנה קטעים בהיסטוריה מהווה עבורי מזה מספר שנים דרך נעימה להפוגה מטרדות היום יום לסיפורים מרתקים ולעולמות רחוקים. את האהבה שלי להיסטוריה, ולשמיעת הפודקאסט של קטעים בהיסטוריה ופודקאסטים אחרים, העברתי לכל משפחתי ובכלל זה לשירה בתנו הבכורה אשר נרצחה במצעד הגאווה בירושלים...